top of page
  • Writer's pictureآلکسی کالامیتسف

شبان و خدمت او الکسی کالامییتسف






شبان و خدمت او

الکسی کالامییتسف

در نامه به افسسیان ۱۱:۴ نوشته شده است که مسیح در زمان بنای کلیسا مکانی منحصر به فرد برای هر عضو آن فراهم کرد. علیرغم تفاوت عطایا وظیفه هریک از ما این است که بانی ادامه ی بنای کلیسا یعنی بدن مسیح گردیم. در میان عطایا و خدمات مختلف، خدمت شبان- معلم جایگاه ویژه‌ای دارد. پولس رسول می‌نویسد: «و اوست که بخشید برخی را به عنوان شبان و معلّم». با پذیرش مسئولیت خدمات شبانی، من می‌خواهم دیدگاه خود را در مورد اهداف و وظایف پیش روی شبان با شما در میان بگذارم.

اول از همه شبان مانند هر عضو کلیسا به خداوند خدمت می‌کند. خداوند قانونگذار عالی وسرِ وی است. شبان باید خداوند را بشناسد، دوست داشته باشد، از او بترسد و به او احترام بگذارد. هر خدمتی که توسط شبان یا کلیسا انجام می‌شود، هدف نهایی آن خداوند است، جلال، اطاعت و رضایت او می‌باشد. كلیسا بدن مسیح است تنها ارگانیسم فرزندان خداوند، كه در وقف و خدمت خداوند هستند. وظیفه شبان ـ کمک به هر یک از اعضا کلیسا، در خدمت به یکدیگر و اطرافیان تا از لحاظ روحانی رشد کنند و بدن مسیح را بسازد.

چگونه شبان به این هدف دست می‌یابد؟ خوشبختانه خداوند ما را از این مساله غافل نگذاشته است. روش خدا برای ساخت کلیسا به وضوح در صفحات کتاب مقدس آمده است. به این جهت، صلاحیتهای مهم حیاتی شبان عبارت است از شناخت عمیق کتاب مقدس، وقف وی به کتاب مقدس، قابلیت موعظه ی واضح از کتاب مقدس و همچنین مهارت ساختن زندگی شخصی خود، مانند زندگی کلیسایی که طبق اصول کتاب مقدس به وی سپرده شده است. کتاب مقدس ـ پروژه خدا برای ساختن کلیسا است. برای کسانی که در ساختن کلیسای وی شرکت می‌کنند این پروژه باید در اولویتی کامل باشد.

مهمترین عنصر خدمات شبان مراقبت او از گله است. پطرس رسول خود و سایر کشیش‌ها را «مشایخ مسیح» می‌نامد. این لقب حاکی از آن است که شبان باید نسبت به هر یک از اعضای کلیسا رابطه مسیح (احساس مسیح) را داشته باشد یعنی با چشمان مسیح به هر کس نگاه کند. برای مسیح و برای شبانان (مشایخ) واقعی او، هر گوسفند عزیز است. شبانان مسیح با بردباری از «ضعیفان حمایت نماید»، «افراد ترسو را دلداری» و «افراد تنبل و بیکار را توبیخ کند» (اول تسالونیکیان ۱۴:۵). او «مقدسین را برای کار خدمت آماده سازد» (افسسیان ۱۲:۴-۱۶) توجه به این کند که هر عضو تحت نظر کلیسای خود به رشد بلوغ مسیح رسیده، تا برای مقاومت در برابر مشکلات نیرو حاصل کند. در این رابطه یکی از اولین ابزار مراقبت شبانی ـ تهیه خوراک روحانی سالم برای جماعت است. رشد روحانی مسیحی فقط با وجود غذای روحانیِ با کیفیت امکان پذیر است. به همین علت پطروس رسول به شبانها دستور می‌دهد: «گلۀ خدا را شبانی و نظارت کنید (تغذیه روحانی را فراهم کنید)» (اول پطروس ۲:۵)

علاوه بر موعظه روشن كتاب مقدس، خادمین موظف هستند تا پیشرفت كلی زندگی كلیسایی را مطابق با اصول كتاب مقدس فراهم كنند. شبانها در طول خدمت خود مجبورند با عقاید و دیدگاههای مختلفی روبرو شوند که به عنوان روش‌ها و راه‌های ساخت کلیسا پیشنهاد می‌شوند. وظیفه شبان این است که به همراه سایر خادمین کلیسا همه این پیشنهادات را از دیدگاه تعلیم کتاب مقدس ارزیابی کند و آنها را در نظر بگیرد و آنچه که در حقیقت دارای بنیاد کتاب مقدس است را عملی کند. فقط اصول كتاب مقدس می‌تواند امکان‌دهد تا كلیسا در جهت صحیح حرکت كند. رسالت خادمین کلیسا این است که به کتاب مقدس وفادار باشند و رهبری کتاب مقدس برای رشد کلیسایی را که به آنها واگذار شده را فراهم کنند.


شبان - ناخدایی است که فراخوانده شده تا کشتی که توسط خلبان آسمانی عیسی مسیح به دست او سپرده شده را در وفاداری هدایت کند. در تاریخ کلیسا همیشه افرادی بوده‌اند که صادقانه تصور می‌کردند این کشتی باید به سمت راست یا چپ، سریعتر یا کندتر هدایت شود. علاوه بر این همیشه کسانی بوده‌اند که به دلیل ضعف خود و یا به دلایل دیگر می‌خواستند این کشتی را ویران کنند یا به آن آسیب برساند. شبان باید به همراه سایر خادمین کلیسا بتواند جهت حرکتِ کتاب مقدس را به شناسایی کند و پیروی از آن را فراهم آورد.

یک وظیفه دیگر شبان - محافظت از گله در برابر گمراهی و جلوگیری از مسمومیت گوسفندان توسط رهبران دروغین است. در صفحات كتاب مقدس هشدارهای زیادی وجود دارد درباره اینكه كلیسا چه از بیرون و چه از داخل تحت اعمال مردمی "كه نادرست صحبت می‌كنند" قرار می‌گیرد. به چنین افرادی «گرگهای درّنده که به گله رحم نخواهند کرد» (اعمال ۲۸:۲۰-۳۱) گفته می‌شود. به همین علت یکی از وظایفی که خداوند شبانها را فراخوانده، محافظت از کلیسا در برابر چنین خطراتی است.

و احتمالاً مهمترین ویژگی شبان کتاب مقدس، زندگی مسیحیِ شخصیِ وی باشد که می‌تواند نمونه‌ای عملی برای گله او باشد (اول پطروس ۳:۵). با دنبال کردن تعالیم کتاب مقدس به رشد روحانی و به چهره مسیح تغییر کرده، شبانها با زندگی شخصی خود به مسیح اشاره می‌کنند و به سایر اعضای کلیسا در پیروی شخصی آنها از خداوند کمک می‌کنند. وقتی فرزندان بالغ‌تر خداوند تجربیات خود را با کسانی که نیاز به مشاوره و پشتیبانی دارند به اشتراک می‌گذارند کتاب مقدس این فرایند را شاگردی می‌نامد. شبان نمی‌تواند اعضای کلیسا را مجبور به زندگی مسیحی کند، اما او می‌تواند و باید بتواند ماهیت این زندگی ابدی را از نگاهِ کتاب مقدس توضیح بدهد و همچنین در عمل اهمیت و قابل دسترسی بودن این زندگی را نشان دهد.

بنابراین مسیح از شبانها می‌خواهد تا اعضای گله خود را در پیروی از مسیح و در ساختن مشترک کلیسا که بدن مسیح می‌باشد یاری کنند. شبان نیز انسان است. به خودی خود یا به تنهایی او قادر به فراهم کردن تمام نیازیهای كلیسا نیست. در افسسیان ۱۱:۴-۱۶، پولس رسول توضیح می‌دهد که رشد کلیسا بستگی به هر یک از اعضا دارد. این وظیفه مشترک ماست که در آن خداوند شبان را به رهبری فرا می‌خواند. امیدوارم که همکاری ما در ساخت بدن مسیح برکتی باشد هم برای همه ما و هم برای ایمانداران و هم غیرایمانداران، روس‌ها و آمریکایی‌ها که در اطراف ما هستند. خداوندآ ما را یاری کن تا در کنار هم با ساخت کلیسا، آن را به یک فانوس قدرتمند تبدیل کنیم تا نور انجیل مسیح را دور تا دور خود پخش کند.

در خدمت شما با مسیح،

الکسی الکسییویچ کالامییتسف

شبان ارشد کلیسای (کلام فیض)

پورتلند – ایالات متحده

شبان و خدمتش
.pdf
Download PDF • 812KB

0 comments
facebook.png
twitter.png
mail.png
whatsapp.png
telegram.png
bottom of page